9.2.17

EXAMEN D'INGRÉS

En aquell temps s'ingressava a l'Institut per iniciar el batxillerat l'any que complies 10 anys.
Jo els acabava de fer quan vaig realitzar l'examen d'ingrés a l'institut Ramon Llull. Aleshores el meu germà Tòfol ja cursava tercer i en cas que aprovàssim, ell aniria a quart i jo faria primer. L'avantatge nostre sobre altres alumnes del poble era que nosaltres teníem els padrins de pare i de mare a Palma.
Jo procedia de l'escola pública d'Algaida i no m'havia preparat gens ni mica per a realitzar la prova d'ingrés. No anava molt malament però tampoc era un alumne brillant. Una de les meves principals mancances a deu anys era que no entenia la tonicitat de les paraules, imprescindible per a l'accentuació gràfica. Aquest problema el resolia amb la memòria. Però m'equivocava molt. Ningú va descobrir aquesta mancança meva i un dia quan tenia uns dotze anys de sobte ho vaig descobrir tot sol.



L'examen escrit i principal era un dictat i un compte de dividir per enters. Per aprovar havies de superar aquesta prova. A continuació un tribunal, sense saber el resultat de la prova escrita, constituït per catedràtics i agregats de diferents matèries et bombardejaven amb preguntes de catecisme, gramàtica, matemàtiques, geografia-història, lliçons de coses (rarament).
Record la prova escrita amb el dictat que feia l'agregat de llengua, senyor Ignasi Ribas, que era coix i arrossegava la bota de la cama més afectada per la "polio" (la llegenda deia que de nin havia fabricat un paracaigudes i s'havia llançat del balcó al carrer).
A la prova oral no record tot el que em demanaren però si que record dues preguntes: la primera la va fer el senyor Olesa (Fu-mantxú) "Cúales son los límites de España?" i la segona, el senyor Morell (Pingüí) "Cuáles son los animales más beneficiosos para el hombre". Vaig sortir bastant content de les respostes.
Va aprovar l'examen i en el mes de setembre vaig començar primer curs, on la millor cosa fou la gran quantitat d'amics que vaig fer, ja que a la classe érem més de cent alumnes (totum revolutum).