25.12.16

EL TRIPE CRIM D'ALGAIDA

Va ocórrer quan jo tenia 11 anys i vivia a Algaida. 
Era la Nit de Nadal de 1957, avui fa 59 anys, quan ens va despertar la notícia que a unes cases de l'antiga carretera d'Algaida a Pina havien trobat morts un matrimoni i el germà de la dona, tots tres persones ja majors. 
L'assessí havia entrat per un finesró i els havia mort amb uns trets d'escopeta de caça: fou espantós. Tot el poble quedà retgirat, fins que en molt poc temps detingueren un jove amb antecedents de robatoris que era conegut pel poble com n'Abdòn. Pròpiament no era algaidí sinó de Llucmajor, però passava molt de temps per Algaida. Especialment es deixava veure alguns diumenges i quan hi havia festes.
Precisament jo el vaig conèixer durant les festes de sant Jaume d'aquell mateix any.
Els nins corrien cap a l'abeurador de la plaça perquè n'Abdòn en feia una de les seves. Aquest any el seu enginy era fer de contorsionista. Havia posat una escala de mà enmig del carrer i venga cap amunt i cap avall passant el seu flexible cos pels barrarons de l'escala amb una facilitat que ens deixava estorats. Al final la gent arremolinada al seu entorn l'aplaudia. No record que demanès dobbers, sols ho feia per divertir el poble. Jo, que era un nin petit i flexible a casa ho vaig provar i no em va sortir.
Tal volta allò que crida més l'atenció és la rapidesa amb que descobriren l'autoria.
També es va fer famós per les seves fugues de les presons on estava tancat. Segurament aprofitava la seva capacitat de contorsionista demostrada a les festes de sant Jaume a Algaida.


MATAQUATRE
Devuit anys després va matar una altra persona i li posaren de malnom "Mataquatre".
El seu vertader nom era Gabriel Abdòn Axartell Cifre. Aquest primer llinatge estrany a Mallorca, sovint el trobam mal escrit.



Vet ací algunes cròniques que hem trobat dels crims:

ABC 29/12/57


ABC 03/01/58