6.1.17

L’ESCOLA DE NINS (I)



Quan tenia sis anys vaig passar a l’escola de nins.
El meu primer mestre era D. Joan i sempre feia la becadeta a partir de les 3. Poca cosa vaig aprendre. Aleshores ja sabia llegir bastant bé però em feia llegir les cartilles “Rayas” i després "El Parvulito”.



Després vaig tenir D. Santiago Monforte Puchol, un mestre de l’antiga escola, bastant major i que no anava de bromes. La seva dona nomia Ricarda i tenia dues filles que ja treballaven a Palma.
Com que érem veïnats de casa, sovint féiem la vetlada junts.


Com a mestre meu, record que un dia que estàvem en fila índia a la seva taula per a la lectura, em vengueren singlots; el nin que venia després se’n va riure de mi i D. Santiago li va pegar una clatellada. De rebot, em va fugir el singlot.


Posava mostres amb lletres majúscules molt rares:

San Quintín, Lepanto, Mariano, Támesis


Com a llibres, primer teníem el primer grau de l’enciclopèdia “Alvárez” però també utilitzàvem el grau preparatori de Miquel Porcel. Potser en els darrers cursos també utilitzàrem l’enciclopèdia H.S.R.

Dúiem un quadern que li deien "El cuaderno de rotación" on cada dia un alumne escrivia tota la feia que féiem:



Vaig tenir com a mestre D. Santiago devers tres cursos perquè els mestres féien rotació amb els mateixos alumnes i he de dir que sempre em va semblar un home trist i que mai reia. 

Després he sabut que quan estava de mestre a s’Aranjassa, fou expedientat i separat del servei sense sou, simplement per haver estat afiliat a l'Associó de Treballadors d'UGT. També va estar tancat a la presó de Can Mir on va ingressar el dia 21 de gener de 1937.
Ho va passar molt malament fins que va reingressar a Algaida. 

ACTA DE L'EXPEDIENT A D. SANTIAGO


Els pares dels seus alumnes d’aquella escola de s’Aranjassa varen escriure a la Comissió Depuradora parlant bé d’ell i demanant que tot acabàs ràpid perquè no tenien ni per comprar queviures. La resposta ja la sabem. Així s’entén el seu posat taciturn i adust. 
En el proper escrit parlaré dels companys i d'algunes anècdotes de pati.